Wedstrijdregels

Waar moet je aan denken en rekening mee houden als je naar een toernooi gaat.

Metalen lopers.

Op grotere toernooien wordt vaak gewerkt met metalen lopers (kopermatten of aluminiumplaten). Het gevolg hiervan is dat je wapen niet afgaat wannner je de loper raakt, het is dus niet defect. Je mag/ kunt je wapen dus niet testen op de loper en kunt er een gele kaart ( = waarschuwing) voor krijgen.

Wapens testen.

De scheidsrechter test in principe de wapens voor de aanvang van iedere partij met gewichtje en voelermaat. Om disckwalificatie te voorkomen is het goed om een reservewapen en fil de corps bij je te hebben. Het moet ook dicht bij de loper waar je op schermt liggen, ook dit kan je anders een waarschuwing opleveren. Wanneer je tijdens de wedstrijd twijfelt of je wapen het wel goed doet, moet je het niet zelf testen maar aan de scheidsrechter aanbieden. Een eventueel gemist punt kan dan door de scheidrechter alsnog worden toegekend.

Kleding.

De scheidrechter beoordeeld ook of je kleding ( 800 N) en masker (1600 N) aan de FIE eisen voldoet. Ook kijkt hij of je een ondervest draagt.

Wedstrijdetiquette.

Het groeten van de scheidrechter en de tegenstander is verplicht. Het niet groeten kan zelfs een zwarte kaart (= uitsluiting van verdere deelname) opleveren. Ook wanneer je tijdens de wedstrijd met je rug naar je tegenstander gaat staan of loopt terwijl de scheidsrechter geen halt heeft gezegd, kun je een gele kaart krijgen.

Aan het eind van de poule moet je vaak de uitslagen voor akkoord tekenen en geef je de scheidsrechter een hand.

Spreken tijdens een partij. Je mag niet spreken vanachter je masker. Als je toch wat wilt zeggen of wanneer je niet klaar bent bij aanvang of hervatting van de partij dan moet je je ongewapende hand opsteken om dit kenbaar te maken. 

De schermer die het eerst genoemd wordt staat aan de rechterhand van de scheidsrechter, tenzij er één van de schermer linkshandig is, dan staat deze aan de rechterhand

Duur van de partijen.

In de voorrondes gaan de partijen in het algemeen over 5 punten en 3 minuten, bij een gelijke stand wordt er geloot om het voordeel. Wordt er in de verlenging niet gescoord dan wint de schermer met het voordeel. 

Partijen over 15 minuten zijn verdeeld over 3 rondes van 3 minuten met 1 minuut pauze.